Arany Jnos
Arany Jnos 1817 mrcius 2-n szletett, Nagyszalontn. Apja kevs flddel s kis hzzal br fldmves volt. A csald slyos tdbajjal volt megldva, a nyolc gyerek kzl csupn kett maradt letben (Jnos s Sra). rzkeny, flnk, visszahzd gyermek volt. Iskolit 1823 s 1833 kztt vgezte Nagyszalontn (segdtanti lls), majd ezt kveten Debrecenben. Ezutn Kisjszllson egy vig segdtant volt. Tanulmnyait 1835 tavaszn fejezte be Debrecenben, de rettsgivel nem rendelkezett, viszont rengeteget olvasott (leginkbb rmai alkotktl). 1836 februrjban sznsznek llt. Ezalatt anyja meghalt, apja pedig megvakult. Ezek hatsra a bntudattl vezrelve felhagyott a sznszettel. 1836 sze s 1839 janurja kzt korrektor (rektorhelyettes) Szalontn (magyar s latin grammatika), 1839 elejn lemondott rla. 1840 tavaszn msodjegyz lett. Ez biztostotta a csaldalapts lehetsgt, 1840-ben meg is hzasodott. Felesgt az irodalomtrtneti knyvek Ercsey Julianna nven jegyzik (trvnytelen gyermek s egy vvel idsebb Aranynl). Kt gyermekk szletett: 1841-ben Juliska, 1844-ben Lszl. 1844-tl (Szilgyi Istvn rektor unszolsra) fordtgatott grg s angol (Shakespeare) drmkat. 1845 jliusa vgn hozz fogott Az elveszett alkotmny cm vgeposz megrshoz. Ezzel megnyerte a Kisfaludy Trsasg 25 aranyos plyadjt. Igazi sikert, elismerst s Petfi bartsgt az 1846 nyarn rt Toldi hozta meg szmra. 1847-ben ismt megnyerte a Kisfaludy Trsasg plyadjt. Ebben az idben sok epikus mvet rt: Rzsa s Ibolya, Szent Lszl fve, Murny ostroma, valamint ekkor rta a Toldi estje nagy rszt is. Az 1848-as forradalom kls szemllje volt egy ideig. Rvid ideig nemzetr volt, majd BM-i fogalmaz lett Debrecenben s Pesten. Az orosz beznls utn bujdosnia kellett. Elvesztette llst, Vilgos pedig mg az anyagi sszeomlst is jelentette. Fl vig Geszten, a Tisza csaldnl nevelskdtt. 1851 szn tanr lett a nagykrsi fgimnziumban. Egyre tbbet szenvedett a testi ill. lelki problmi miatt. 1860-ban Pestre kltztt, ahol a Kisfaludy Trsasg igazgatja lett. Bekapcsoldott a pesti irodalmi s politikai letbe (Csaba-trilgia els rsze: Buda halla). 1865-ben az MTA titkra lesz, 1870-ben ftitkra. 1863-ban meghalt Juliska, emiatt sokig elhallgatott benne a klt. 1876-ban lemondott a ftitkrsgrl, az 1877-es boldog nyarat a Margit-szigeten tlttte. Ekkor rta titokban, nem a nyilvnossg el sznta az szikk (kapcsos knyv) verseit. 1879-ben befejezte a Toldi szerelmt. 1882 oktber 22-n halt meg.
Toldi trilgia:
1846-ban a Kisfaludi trsasg plyzatra rja meg a toldit, ami annyira sikeres, hogy megemeli a djat s kiadjk a mvet. Petfi bztatja a folytatsra s megrja a Toldi estlyt 1847-48-ban. Ksbb 79-ben szintn Petfi unszolsra meg rta a Toldi szerelmt. A Toldi mfaja elbeszl kltemny formja vers, temhangslyos versels, 12-es sorokkal a vers felnl cenzra, pros rm, 8 sor/versszak. Epikus m. 12 nekes ebbl 6 Nagyfalun 6 pedig Pesten jtszdik.
Trtnet: Toldi Mikls btyjtl, Toldi Gyrgytl elnyomottan kell, hogy ljen, t meg nem illet parasztknt nemes ltre. Egy ideig tri a megalztatst, amit btyjtl s rangban alatta llktl kell elszenvednie, majd hirtelen, fkezhetetlen indulatban egy vletlen mozdulattal gyilkoss vlik, ezrt meneklnie kell, a trsadalom kivetettje lesz. Clja: Pest, bebizonytani nemesi mivoltt, elfoglalni az t megillet helyet, feloldozst nyerni bne all. Kalandjai sorn ebben segtsge a h szolga: Bence, akit desanyja kldtt utna.
Toldi Mikls:
nemesi ernyek – bszke, ers, ntudatos vgyik megillet helye utn
Lobbankony, rzkeny szenvedlyes
Toldi estlyben: Megfradt, vrja a hallt (srss), zsmbes, flslegesnek rzi magt, nem trdik semmivel, magnyos, lehangolt, elgedetlen, srtett, srtdtt (kirly miatt) az egsz vilggal ll szemben, kirlyt hibztatja; az igaza eltr a valdi igazsgtl, ironikus
Toldi Gyrgy:
Fltkeny, irigy Mikls ernyeire, gylli t, gnyolja, megalzza, mg meg is pofozza msok eltt
desanyjt sem tiszteli
Kirly:
Blcs, igazsgot tesz a vgn (BIZAKOD)
Toldi estlyben: kevsb idelis vilg – eltunyult, nyegle, klssgek vannak elnyben, nem a valdi rtkek (BONYOLULTABB, BIZONYTALANABB VILG)
Bence:
Hsges, mindvgig Mikls mellett ll
Mikls nemeslelksgt, nemesi ernyeit bizonyt epizdok:
farkastanya komoly prbattel: llekjelenlt, btorsg, gyorsasg, er, rr kellett lennie sznalmn
bosszvgy Gyrgy ellen: de alattomos tettre nem hajland, ezrt csak megflemlti
temet: felkavarja, desanyjra emlkezteti, de vgre eslyt lt, hogy bizonythasson a cseh vitz ellen
bikakaland: embereket ment meg, de a hltlansg fokozza kesersgt
viadal: nagyon lovagias (kzfogs…), de a cseh flnyesen viselkedik knyrgnie kell az letrt, majd orv tmadsi ksrlete miatt Knytelen meglni t Toldi, pedig meg akart kegyelmezni
Toldi estlyben: olasz ellen vv, de mr nincs szpsge a bajvvsnak, puszta ercsata ez bizonytja, hogy mgsem idejt mlt
dicssg helyett kegyelmet kr, feloldozst a gyilkossg all
Toldi estlyben: htat fordt a kirlynak annak ellenre, hogy Lajos bklkeny, mr nem rdekli
Mikls msik oldalt bemutat jelenet: Bence megrkezse: pnzt hoz mulat borral s tnccal megknnyebbls, mivel let-hall harc eltt ll + felszerelst vsrol az nnepi pillanatnak megfelelen (Toldi estlyben is mulat egyet, mint fiatalkorban megmaradt benne a fiatalos lendlet, Budra rkeztekor lczza magt bartcsuhba tetteivel akar bizonytani, utal eddig remeteletre a csuha, fricska a puccos udvarnak)
Igazsgttel: Gyrgyt a kirly szmzi, Miklst pedig a vitzek kz emeli minden jogos helyre kerl idelis vilg. Toldi estlyben: Mikls bntetse: hall; a kirly meg akarja bntetni, de amikor ltja a haldokl Toldit, elfelejti dht, mint rgi bartra nz r szeretete vezrli, mr nincs hatalma a megbocstsra, Isten fog tlkezni fltte klcsns kiengesztelds.
Befejezs: A Toldi estlyben egy sokkal negatvabb vilgot tr elnk, amely sokkal inkbb hasonlt ahhoz a vilghoz, amelyben lnk. (Ez sokkal inkbb rillik a kornl llekben regebb, sok fjdalomtl szenved, sokszor nironikus Aranyra).
1852–57. Nagykrs:
Zmmel trtneti balladk. Arany olyan szitucit vlaszt ki a histribl, mely prhuzamba llthat a levert szabadsgharc utni llapottal, s rajtuk keresztl Arany feleletet adhat a kor problmira. Legfontosabb tmi: a zsarnoksg, az elnyomshoz val viszony, a zsarnoksg termszetrajza, a hazhoz, az eszmkhez val hsg, a kltk s rstudk felelssge. A balladk nagy rsze egyben llektani jelleg is. Kzppontjukban a bn s bnhds problmja ll. A krds flvetse s a problma megoldsa Aranyt a XIX. szzad msodik fele nagy orosz rival rokontja, elssorban Dosztojevszkijjel s Tolsztojjal. Arany szerint a bn magban hordozza a bntetst, mert a szemlyisg szthullsval jr. Ezt jelzik a balladkban a bnsk vzii s hallucincii. Dosztojevszkijhez hasonlan vallja, hogy a polgri vilg feladata nem az intzmnyestett bntets, az erszakra trtn intzmnyestett erszak vlasz, hiszen meg kell szaktani az emberisg trtnetnek, mint erszaklncolatnak a folyamatt. A feladat az, hogy teret engedjnk a flismert bn utn a bnhds folyamatnak, biztostsuk ennek lezajlst. (Ezt ismeri fel az ‘gnes asszony’-ban a brsg, mikor szabadon engedik az asszonyt.) Szerkesztsre nzve tbbnyire skt–szkely tpusak, gyakran tudatosan tlbonyoltottak, Babits szavval “iparmvszeti remekek”.
gnes asszony (1853.):
A npi tmhoz adekvt (=illik) a versels, a felez nyolcas. Csak a refrnt rja anapesztusokban, flidzve ezzel az antik siratnekeket. A refrn ily mdon az egyedi esetet ltalnos rvnyv tgtja, knyrgss gnes asszonyrt, az ldozatrt s valamennyinkrt. Arany ily mdon beilleszti balladjt az irodalom azon meghatroz vonulatba, mely szerint a mvszet igazi clja a knyrgs artikulcija a kegyelem jegyben.
A bn rtelmetlensge tkrzdik a bntets ill. a bnhds folyamat rtelmetlensgben. gnes asszony a Danaida-sors megtestestje s jkori pldzata. De mg az antik monda alakjai floldozst nem kapnak, a keresztny–klvinista Arany vilgkpben mi csak a bnhds fzist, annak vgpontjig kvetjk nyomon, a lehetsges folytats, a kegyelem gesztusa mr tl van a vers vilgn. Arany kivteles llektani hitelessggel brzolja az elme tisztnltsrt folytatott kzdelmet, az lland nreflexit, mely paradox mdon mr szimptmja az elme megbomlsnak. Hatsosan l a folyamat bemutatsban a poliszmk (=tbb jelents sz) s a homonmk (=azonos alak sz) stilisztikai lehetsgeivel.
Szondi kt aprdja (1856.):
Az els kt versszak az alapszitucit teremti meg a helysznnel, a kt dombbal, elre rzkeltetve a prhuzamos szerkesztst s trtnetmondst. A harmadik versszak a szultn krdse s krse, a negyedik a trk kvet felelete, s ezzel elindtja Arany az egymssal felesel ptkezst. Az idzjelbe tett strfk a trk csbtst tartalmazzk, kzte pedig a kt aprd nekt halljuk. A kt szveg Szondi hstettnek felidzsben tallkozik, majd elvlik egymstl. Arany a trk monolgjban a zsarnoksg termszetrajzt trja elnk, melyben az objektivits ltszata s a hzelked elismers utn a nyers erszak jelenik meg. A kt aprd alakjban a zsarnoksgnak meg nem hajol hsg jelkpt lthatjuk. A kt beszdmd stlusban is eltr egymstl, a trk szavaiban Arany egy elkpzelt keleties nyelvi gazdagsgot mutat fl, a metafork, kpek a muzulmn kpzetkrbl valk. Bravros az anapesztusok hasznlata. A verslb zeneisge a kvet beszdnek megnyer dallamossgt hangslyozza, az aprdok a siratnekekkel rokon. Arany ismtelten felhasznlja a poliszma vilgkpi lehetsgt: a kegyelem a trk kvet szjban a megkegyelmezst, az letbenhagyst jelenti, Szondinl az Istenre val rhagyatkozst s bizalmat.
A walesi brdok (1857.):
Ferenc Jzsef magyarorszgi ltogatsakor Aranyt is flkrtk dvzlvers rsra. Arany kitrt a feladat ell, s asztalfikjnak rta meg a balladt. Nagy ervel ismtli meg a ‘Szondi kt aprdja’ zenett, a zsarnokkal val erklcsi szembenlls ktelez parancst. Arany az “adjtok meg a csszrnak, ami a csszr” tants alapjn mutatja be a montgomery-i lakoma lefolyst, a kirly azonban a zsarnoksg termszetbl fakadan teljes alvetettsget kvn. Ezt tagadjk meg az urak s a brdok is. A versels adekvt a tmhoz, ugyanakkor tudatosan idzi fel a Szzatot is.
1850-es vek:
Egyni, nemzeti s gondolkodsi vltsg Eurpa szerte. XIX. szzadi irnyzat: pozitivizmus= emberi szabadsg megkrdjelezse. 1851-tl 10 ven t Nagykrsn tant amit nehezen visel. Foglalkoztatni kezdi Aranyt az emberisg sorsa, minden rtelmetlenn s rtelmezhetetlenn vlt szmra, ehhez eszkz szmra az rs, amitl meg is knnyebbl. Egyetlen eslye a kltszet, clja h jra megtallja nmagt. Nem tudott tovbb a nemzet epikus kltje lenni, csak lrban tudta kifejezni magt, nagyon nehezen ment neki az rs ilyenkor. Nem ez volt a neki val kifejezsforma, mivel a lra a llekben trtn folyamatokat rja le. 1867-es versesknyvnek mottja: „gy lettem n hajlamom, irnyom, munkasztnm dacra szubjektv klt, egyes lrai shajokba trdelve szt fj lelkemet.”
1877. szikk:
Eltrbe kerl a npi, misztikus, babons motvumra val ptkezs. Flersdik az erklcsi szigor, s megjelenik a nagyvros-ellenessg, a polgri vilgbl val kibrndultsg rzse.
Hd-avats (1877.):
A ballada alapjt az a babona adja, miszerint az j hidat az ngyilkosok avatjk fel. Arany a polgri vilg, a szabadverseny, a haszonelvsg kornak krvallottjait, seregszemljt mutatja fl. A clnlklisg, az erklcsi vilgrend megbomlsa kvetkeztben rtelmetlenn vlik az ember lete, nemre s korra val tekintet nlkl. Stilisztikai bravr, hogy minden egyes ngyilkossg egyedi mdon brzoldik, s a halltncot idz megoldsokban az utols megnyilatkozsok az egsz emberi sors tragikumt kpesek felidzni.
Vrs Rbk (1877.):
A npi babons, pogny motvumra val ptkezs s a llektani analzis pontossga egyszerre jellemz a balladra. Az erklcsi vilgrend ill. a flhalmozdott erklcsi tapasztalat megsrtse indtja el most a bn lavinjt. A bn, a ksrts, a rossz trgyiasul a varjban, mely rkk az emberrel marad, remnytelen kzdelmet folytat az ember a tle val megszabadulsrt. Ezt jelzi a refrn mgikus rolvass jelleg, valamint az elbeszl utalsa: “Szll a lelke, vg nlkl”. Nyilvnval Vrs Rbk alakjban a poe-i trgyiast szndk, ill. a megalkotottsgra val trekvs, a homonmkkal val jtk, a szlsok stb.
Tengeri-hnts (1877.):
A npi tmj ballada sajtossga, hogy benne Arany a ballada mfaji keletkezstrtnett is bemutatja; az elbeszl feladata, hogy kukoricahnts kzben szrakoztassa a rsztvevket, ugyanakkor erklcsi tantst is adjon a fiataloknak. A megesett lny konvencionlis trtnete Arany erklcsi felfogsnak szigorodsrl tanskodik, s a bnrtelmezs a lavina-effektus mr megismert mdszern alapul. A strfk 5. sora vagy jelkpesen rtelmezi a trtnetet, vagy kapcsolatot teremt a hallgatsggal, hangulatilag erstve fl a trtnetet. A bntets most is az elme megbomlsa, a hallucinci s vzi, s ennek kvetkezmnye a hall.
Tetemre hvs (1877.):
A bn az let jtkknt val felfogsa, ezrt bnhdik Ben s Kund Abigl is. A bnhds folyamata, ill. a bntets a korbbi ballkadknak megfelelen trtnik. A trtnet nagyobb rszt azonban az apa krlelhetetlen igazsgkutatsa teszi ki, s e bizonyossgkeressben hasonlsgot mutat fel fival is. Talnyos Arany viszonya az aphoz, hiszen rtelmezhetjk gy, hogy a vilg nem plhet bnre, nem maradhat megtorlatlanul az erklcsi vilgrend megsrtse, ugyanakkor a se istent se embert nem ismer magatartsban van valami dmonikus s erklcsileg krdses is. A Tetemre hvs az egyik legtudatosabban megalkotott ballada. A flts nem csupn a helyszn bemutatsa s propozci, hanem egyttal dantei rjtszs is, az eltvedtsg s zrzavar trgyiastsa is. A helyszn s a nevek kivlasztsa az ltalnost jellegen tl az akusztikus hats fggvnye, mint ahogy ezt erstik a tudatosan kivlasztott rgies kifejezsek is. A vers zeneisgt az egyik legdallamosabb verslb, a daktilus biztostja. Ezeket hol megtorpantja, hol flgyorstja Arany. |